رواية الحوريه والعنيد (كاملة جميع الفصول) بقلم ايمان محمد

رواية الحوريه والعنيد (كاملة جميع الفصول) بقلم ايمان محمد

 رواية الحوريه والعنيد (كاملة جميع الفصول) بقلم ايمان محمد


بقلم:ايمان محمد ♥️       
                                            

الحوريه والعنيد🖇🤍


" اصبر علي الابتلاء فإن عوض الله جميل،  وتحتاج الحياه لشخص صبور لتخطتي مصاعبها "





"((الفصل الأول))"               
🤍 استيقظت حوريتنا في صباح يوم          جديد ادت فرضها وقرأت وردها القرأني      وخرجت لاسرتها الصغيره المكونه من         امها واخوها الكبير  الذي يمثل لها الاب   والأخ والصديق  والسند في هذه الحياه    حوريه هي فتاه يتيمه الاب جميله             محجبه وهو ما يزيدها جمالا لديها        22 عام ف السنه الاخيره من كليه الهندسه     متفوقه وتعمل كسكرتيره في شركه الهواري  للانشاءات والذي ساعدها مديرها جدا  بقبوله لعملها معه ،واخوها هو احمد،       احمد حسن زيدان يبلغ من العمر 26      عام خريج كليه حسابات ومعلومات ولكن لم ياخذ فرصته فعمل كموظف عادي في الشركهالتي تعمل بها حوريه وهو طموح ويحب اخته وأمه كثيرا ويحاول انا يعلم اخته قيم الحياه التي اكتسبها وأهمها ان           ((لا تخطأ حتي  لا تعتذر)).        




       

ذهبت حوريه لكليتها التي تحبها كثيرا. قابلت صديقاتها واقربهم لها تدعي ( سمر ) وحضروا محاضراتهم وعند ذهابها لعملها قابلت المفاجأة..................... لقد مات المدير ............... نعم هذا الذي كان يحبها كثيرا كأبنته لقد مات . ماذا ستفعل الان هل وريثه سيرفدها؟ هل سيكون بلطفه معها؟ مهلا !! هي لا تعرف شئ !! ما تعرفه ان مديرها قد فارق الحياه . اغُلقت الشركة في هذا اليوم وغادر الموظفين لحين ما يأتي وريثه ليحدد ماذا سيحدث.
ملحوظة:صاحب الشركه يدعي حازم الهواري  عنده ابن يبلغ 30 عام يدعي سليم علاقته ليست جيده بابيه يعيش في فرنسا ليدير شركه والده هناك لكن الآن سيضطر ليأتي لمصر وسنعلم لماذا علاقته مع ابيه ليست جيده ولماذا اختار السفر وترك والده ؟
وهي خارجه من الشركه سمعت همسات الموظفين بإن هذا الذي يدعي سليم الهواري صعب الطباع وعنيد جدا .ويمكن انا يطرد عشرات الموظفين في نفس النهار لأسباب تافهه وبهذا دب الرعب في قلبها لان هذا العمل مهم جدا لها . بعد موت ابيها واخوها هو الذي يعمل ويتكفل بمصاريف البيت ولكن  بسبب مصاريف دراستها توجب عليها ان تعمل هي أيضا.  ذهبت الي بيتها وهي تريد ان تعرف لماذا لم يأتي أخيها الي عمله اليوم طرقت الباب ولم يجيب احد تعجبت فأمها نادرا ماتترك البيت دون اعلامها لكي لا تقلق فتحت بمفتاحها ودخلت لا يوجد أحد بالمنزل اتصلت علي أخيها لم تجد رد واتصلت على هاتف امها لم ترد الا بعد محاولات كثيره .
الحوار :بقلم الكاتبه ايمان محمد
ايوه يا ماما فينك مفيش حد في البيت.  احنا في المستشفى يا حبيبتى  .هي برضه ليه انتي فيكي حاجه وبعدين احمد فين . امها  اصل اخوكي عمل حادثه بس بقي كويس. طب انتي في مستشفي ايه






مستشفي........... ذهبت وقلبها سينخلع من مكانه من خوفها علي اخوها فهو اهم شخص بالنسبه إليها. في المستشفي ذهبت الي الاستقبال .لوسمحتي احمد زيدان غرفه رقم كام. غرفه رقم.....الدور التاني .شكرا العفو يا فندم ده واجبي.طلعت غرفه أخيها بسرعه دخلت منغير ماتخبط واول ما شفته نايم علي السرير دموعها نزلت واترمت في حضنه :انت كويس يا حبيبي مين الغبي اللي عمل فيك كده
احمد بس بس مطعيتيش انا كويس ويا ستي الغبي مكانش يقصد خبطني بالغلط .
حوريه بغضب طفولي راجل غبي ومستفز مين هوا ها .
تقدم منهم وحمحم بضيق احم احم انا
بصتله بعيون كلها دموع وبعدها بصت لاخوها وقالن مين ده
احمد حاول يكتم ضحكته ده الغبي ...اقصد سليم الهواري الي خبطني وصاحب الشركه تلي بنشتغل فيها .بصتله بصدمه قالت في نفسها يعني انا ملقنش غير ده واشتمه لا وانا الي كنت خايفه ليرفدني ده هيسبني علشان يطلع عيني .
قالت لاخوها بتوهان اه طب تمام
هوا ايه اللي تمام
هي بهمس  ماتسكت يا حمد انا حساه عايز يقتلني
اخ وها بضحك لا متخافيش مش  هيقتلك هوا هيجلدك بس
بصتله بغيظ يابني متخوفنيش اكتر
فضل اخوها يضحك عليها بصت لاخوها بضيق وقالت للي واقف اهلا يا غبي ....ااقصد يا استاذ سليم .هو بضيق (ماهو عمال يتشتم من الصبح😂) اهلا ...طب خلا ص بقا عندي مشاغل ولاعايزين حاجه تانيه  .بصتله بقرف وهنعوز منك انت ايه يعني....... هي في نفسها  انا بلاش اتكلم تاني عشان ببوظ الدنيا اكتر .
سليم  انا مش هتكلم مع البني ادمه دي سلام يا احمد الف سلامه.
احمد الله يسلمك.
مشي سليم وهوا بيتوعدلها  .هي بتريقه انا مش هتكلم مع البني ادمه دييييي نينينيني🤣
اخوها بيأس احنا شكلنا هنروح في داهيه بسبب لسانك ده.......😂
بعد ذلك ذهبوا الي المنزل وسألت أخيها اذا
بقلم الكاتبه ايمان محمد




يحتاج شيئا وذهبت الي غرفتها .
صحبتها(سمر) في رساله عامله اي
الحمدلله يا حببتي
مختفيه فين من بعد مامشيتي من الكليه مش عويدك انتي كنتي بتكلميني كل دقيقه. هي واله مش عارفه المصايب نازله ترف علي دماغي
قولي يا وش السعد
هي احمد عمل حادثه وصاحب الشركه مات وابنه مش طايق يشوف وشي وخايفه يطردني
سمر بسخريه حيلك حيلك ايه كل الأخبار الحلوه دي دانا هيجيلي سكته قلبيه من كتر الجمال🙄 هي طب اعمل ايه المشاكل بتشوفي تلزق فيا
سمر وشك زي الزفت
هي ربنا يخليكي يارب  .سمر  ويخليكي ياحبيبتى طب المهم هتعملي ايه مع ابن المدير .هي مش عارفه لسه بس انا حاسه انو هيطلع عيني .سمر ربنا معاكي .هي يارب يلا بقي هقفل معاكي عشان انا ومتأخر علي الشغل انا مش ناقصه 
سمر طب يلا باي تصبحي علي خير. هي وانتي من اهله واغلقت معها وذهبت في سبات عميق وقطع تلك الحظه الجميله ذلك المزعج الذي يدعي المنبه  قاطع الحظات السعيده ...........يتبع


                        الفصل الثاني من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×